Først en ADVARSEL! Denne siden inneholder mye reklame, veldig mye reklame, og kan vel kanskje være et eksempel på hvordan det ikke skal gjøres.

Dersom man skal tjene penger på hjemmesiden sin er man avhengig av å treffe med typen av reklame man bruker for å annonsere. Nettsideannonsering har blitt big business, uavhengig av om du er annonsør (advertiser) eller vert (publisher).  På denne siden vil jeg gå gjennom noen typer av disse metodene, og for å si det med en gang. Denne siden inneholder reklame i forskjellige former, så vær beredt.

Banner reklame 

Banner reklame er en av de eldste, og mest gjenkjennelige typen av nettsideannonsering. Denne vises typisk som et annonsebanner et eller annet sted på siden. Reklamen vil ved hjelp av grafikk, tekst, flash eller lyd lokke leserne til å klikke på annonsen, som så vil transportere dem til en tilhørende nettside. Typiske bannere kan du se under “Våre annonsører” kolonnen til høyre.

En stor fordel med bannerannonser kontra andre metoder er at den ikke er masete og påtrengende (iallefall ikke dersom du benytter den riktig), disse annonsene står som regel helt rolig på siden du leser, og som oftest forstyrrer den ikke innholdet. Det er jo dette du er der for, forhåpentligvis.

Ulempen med denne typen er faktisk det som er fordelen, siden annonsen “kun er der” vil man faktisk ikke legge merke til den i det hele tatt. Dette kalles banner blindhet, og medfører at leseren mentalt filtrere bort annonsene. Når man så tenker seg at iløpet av en dag ser 1 000 vis av banner annonser blir banner blindhet enda mer utpreget.

Et typisk eksempel på en banner annonser ser du under her. Denne er levert av Tradedoubler. Og som sagt over, disse er reklame som ved klikk og kjøp gir en inntekt til denne siden.

Hyperkobling

Den enkleste formen for nettsideannonsering, er å legge inn hyperkoblinger som endel av teksten. Dette vises som en link i teksten hvor ordet som linkes har en naturlig sammenheng med det andre som står der. På denne hjemmesiden har jeg benyttet dette på flere av sidene, for eksempel i den artikkelen hvor jeg beskriver affiliate programmer har jeg nevnt Svenske Tradedoubler som en av de store aktørene i Norge. Som du sikkert skjønner nå så er linken i teksten her også en reklame som ved klikk og kjøp gir en inntekt til denne siden. En ting å være klar over er at Markedsføringsloven er helt tydelig på at det skal komme tydelig fram for lesere hva som er reklame, og hva som er annen tekst. Reklame skal derfor alltid utformes og/eller merkes slik at den tydelig fremstår som reklame. Dette er som du sikkert skjønner veldig viktig ved bruk av linker i teksten.

Google Adsense

En annen måte å annonsere på er Google Adsense som gir deg blokker på hjemmesiden din med annonser som leserne kan velge å klikke på. Selv benytter jeg ikke dette, siden siden min faktisk ikke ble godkjent for disse. Jeg kommer sikkert til å søke igjen den dagen jeg har mer besøk på siden min. Dette er en reklame som tilpasser seg etter hva du har lest i den senere tiden. Eksempelvis dersom du har søkt hotellpriser i Göteborg, kan du forvente å få opp annonser med hoteller i Göteborg. Dette selv om du er inne på en side om noe helt annet. Typisk vil en slik blokk se ut som denne. (og denne gangen slapp du reklame fra meg :-))

RevenueHits

Dette er et alternativ til Google AdSense, som også gir deg tilpasset reklame på siden. I denne kan du heller ikke justere med innhold etter eget ønske, så du er helt overgitt til hva de anser at passer inn. Derfor har jeg heller ikke benyttet dette på siden min for øyeblikket, kun på denne siden som et eksempel. Men jeg får vurdere alternativet på litt lengre sikt.

Denne tilbyderen tilbyr en rekke layouts for reklamen din, kan nevne i fleng; Bannerannonser av forskjellige slag, knapper, footer-reklame, pop-under annonser (se dette beskrevet under), skyggebokser over innholdet ditt, slidere og topbar annonser. Under her ser du et eksempel på et “block-banner” fra dem, på toppen av siden er det en top-banner annonse, og til venstre en flyende rectangle annonse, om du ikke allerede har lukket den.

 

Pop-up og pop-under annonser

Pop-up annonser og pop-under annonser er vinduer med reklame som åpnes automatisk når du besøker en nettside som er vert for dem. Pop-up annonser åpnes som en egen annonse foran nettstedet du besøker, mens pop-under annonser er noe mindre påtrengende og åpner bak vinduet du er inne i. Pop-up-annonser er veldig sjenerende leserne som aktivt må klikke “X” på hjørnet av Pop-up vinduet for å lukke dem. Nok engang må jeg innrømme at du har fått reklame fra siden min, men det så du sikkert når du åpnet siden og fikk en stor sort boks over teksten.    

Mine erfaringer og valg

Mine tanker rundt nettsideannonsering er at det ikke skal gå på bekostning av innholdet, og heller ikke virke irriterende for de som leser dette. Jeg har derfor forsøkt å begrense reklamen, og også unngå at den forstyrrer teksten. Når det er sagt, så ser jeg tydelig at banner og hyperlink-annonsering ikke generer veldig mange klikk fra leserne. Noe som sikkert er forstålig siden disse er lagt opp slik at du ser hva du eventuelt skal kjøpe før du klikker. Men, å velge noe annet vil nok gå på tvers av ønske om å ikke ha forstyrrende reklame. For denne siden har jeg også etablert bruken av pop-up annonser. Om dette er klokt er jeg veldig usikker på, men da denne sidene ikke ligger i hovedmenyen, men må lastes via egen link i Egne artikler, samt at det er en side om annonsering har jeg gjort det. Kom gjerne med tilbakemeldinger på dette, gjerne på facebook siden.