Da jeg nå har hatt dette nettstedet oppe å gå i litt over en måned, er det på tide å gjøre opp status så langt. Hvordan klarer siden seg egentlig ute i den store verden på “world wide web”?

Da jeg startet satte jeg opp noen nøkkelkriterier som jeg har fokusert på, og i denne artikkelen skal jeg se litt på hvordan nettstedet ligger an i forhold til noen av de kriteriene. Kommer til å fokuserer mest på SEO, ytelse og antall besøkende i denne artikkelen, men flere kriterier og mer detaljer rundt hvordan jeg jobber med alle disse kommer i en senere artikkel, så bare bli med videre.

Nøkkelord (meta-tags)

I noen av artiklene mine har jeg skrevet om søkemotoroptimalisering, og hvilke kriterier som benyttes av søkemotorene for å gi rangering til siden din. Et av kriteriene er nøkkelord som passer til innholdet på siden, og som nevnt i den artikkelen har jeg fokusert på meta-tags og title-tags.

Jeg satte derfor opp en konto hos Wincher som gir deg gratis sporing av rangering på nøkkelordene mine. Etterhvert som jeg skrev artikler på siden valgte jeg ut de nøkkelordene som gjenspeilte tekstene mine, og registrerte disse. Som du ser på bildet under har jeg fortsatt en god del å jobbe med, men allerede nå er fire av nøkkelordene mine innenfor topp 10, og et av nøkkelordene er faktisk nummer 1 (lurer litt på hva jeg må gjøre for å forbli der, men det får jeg finne ut av). Akkurat nå har jeg en +37 på totalen av nøkkelordene mine, så jeg er rimelig fornøyd med dette kriteriet så langt. Det var jo helt fantastisk å se nettsiden min som førstevalg under de betalte annonsene når jeg søkte på et av nøkkelordene.

wincher-stat_Fotor

seo score

Et annet kriteria jeg satte meg var å følge med på min generelle SEO score, noe jeg sjekker ved hjelp av SEO analyse verktøyet som du finner under menyen Gratis ressurser i venstre kolonnen. Denne gir en total score basert på elementer som innhold, nøkkelord, sosiale media, brukervennlighet, rykte, hastighet og server.

seo-score_Fotor

For å få hjelp til noen av parameterne her, benytter jeg programtillegget Yoast SEO for nettstedet mitt. Likevel, og som du ser her, har jeg fortsatt 4 feilmeldinger på denne som jeg ikke har funnet ut av enda så her har jeg noe å gå på.

  • To av feilmeldingene går ut på at tittelen på siden er lengre enn beskrivelsen. Dette er noe som synes å bli lagt inn automatisk av Customizr temaet jeg benytter. Det virker som temaet bruker begge disse to feltene for å angi beskrivelsen (site decription), og jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan få endret dette.
  • En annen feilmelding er under sosiale medier, og går på at jeg er for lite synlig. Har laget en egen facebook side for hfnet, men det tar tid å bli delt og likt så her er det sikkert bare å være tålmodig.
  • Den siste feilmelding er at W3C validatoren finner fire  feil i koden som jeg ikke har fått løst. Dette verktøyet finner du også under menyen Gratis ressurser i venstre kolonnen. Konklusjon på denne er at det nok er litt mer å jobbe med.

Nettstedets ytelse

Et tredje kriteria jeg satte var å ha høyst mulig ytelse på siden, slik at den laster alle sidene rimelig kjapt uten at man må vente på dem. Her har jeg jobbet endel, siden programtillegg og spesielt grafisk innhold som bilder og videoer ofte reduserer ytelsen betraktelig. Spesielt noen programtillegg er bygd opp med scripts som lastes opp før innholdet på siden, og jeg har faktisk erstattet enkelte programtillegg som ga betraktelig dårligere ytelse på nettstedet. Ytelsen på siden din kan du sjekke via nettsiden til gtmetrix. Resultatet ser du i bildet under.

 

Nettsted ytelse - hfnet

 

Selv benytter jeg programtillegget W3 Total Cache for å forbedre ytelsen, og jeg har som dere ser oppnådd veldig bra PageSpeed score, mens YSlow fortsatt kan jobbes med. Det disse to rapporterer som forbedringsområder er blant annet:

  • Defer parsing of JavaScript
    • Med dette menes å utsette kjøring av Java scripts til de er helt nødvendig for innholdet. Les mer om dette her.
  • Add Expires headers
    • Med dette menes at du bør etablere regler for når nettstedet skal benytte en arkivert kopi av siden (cache) fremfor å laste siden fra serveren på nytt. Les mer om dette her.
  • Use a Content Delivery Network (CDN)
    • Dette gjelder nok i hovedsak nettsteder med mye multimediagrafisk innhold som bilder, videoer, live-streams og lignende. Content Delivery Networks (CDN) er i prinsippet et system for effektiv overføring av innhold og tjenester. Det består av et stort antall geografisk distribuerte servere og annet utstyr som kommuniserer over et omfattende transportsystem. Enkelte CDN-tilbydere baserer seg på egne linjer eller leid sambands-kapasitet, mens andre helt eller delvis benytter Internett som transportvei.

I tillegg til parametersetting i programtillegg, så har jeg komprimert bildene på nettstedet mest mulig, og valgt å presentere videoen jeg har lagt inn via Youtube istedet for å lagre den på nettstedet.

Dette med komprimering av bilder har jeg begynt å se nærmere på nå, siden jeg jobber med et nytt nettsted, nemlig et nettgalleri, som i hovedsak skal inneholde bilder. Husk, store filer på et nettsted er fy fy, men siden bildene må presenteres uten at kvaliteten på disse forringes er komprimering et veldig viktig tema. Håper å kunne komme tilbake med en artikkel om hvordan om ikke så lenge, for akkurat nå har nettgalleriet en SpeedScore på 50.

Google analytics

Det siste nøkkelkriteriet jeg vil nevne i denne omgang, er selvsagt det viktigste. Får jeg besøk på siden min? I starten av denne prosessen benyttet jeg statistikk funksjonen hos one.com som er web-hotellet jeg benytter. Denne forteller meg at akkurat nå har jeg hatt 5 314 besøk på siden. Det den ikke forteller meg er hvor mange av disse som er nye, og hvor mange som er kommer igjen. Denne forteller heller ikke noe om hvor mange som er reelle brukere, og ikke søkemotorer eller andre ting som kommuniserer med siden min. Jeg har derfor etablert en kobling mot Google Search Consol og Google Analytics for å få mer detaljer om brukerne på nettstedet. Jeg lover å komme tilbake til hvordan dette gjøres mer detaljert i en senere artikkel også.

Besøk - hfnet

 

Bildet over er Dashboardet i Google Analytics for nettstedet, og den gir en god del viktig informasjon.

Den forteller meg blant annet at over den siste måneden har jeg hatt 240 besøk på siden fordelt på 55 forskjellige brukere. Disse brukerne har vært innom tilsammen 1711 sider, men nesten halvparten stikker av (41,25%) før de har lest noe særlig. Dette sier meg at jeg fortsatt har mye å jobbe med. En positiv ting med denne er at det iallefall er en stigende trend fra ca 20 besøk i midten av oktober, til ca 220 besøk nå, samt at mange av de som er innom ofte kommer tilbake.

Jeg har også noen andre verktøy og kriterier for siden min, men dette kommer jeg tilbake til i en annen artikkel senere. I denne artikkelen vil jeg gå i mer detalj på hvordan jeg setter opp og benytter de forskjellige programtilleggene og verktøyene jeg har valgt. Samtidig har jeg jo også noen flere områder på siden som kan være interessant å se om fungerer, ikke minst med hensyn på sikkerhet, men også affiliate delen av dette kunne det jo være morsomt å se nærmere på.

Abonner gjerne på rss feeds fra nettstedet mitt, så får du beskjed når det kommer noe nytt.  Ideer og kommentarer mottas også med takk på e-post eller på de sosiale mediene jeg er representert.