Som lovet i en tidligere artikkel vil jeg her skrive litt om kriteriene som benyttes når søkemotorene skal rangere siden din.

I “the good old days” var søkemotoroptimalisering i hovedsak basert på de nøkkelordene (keywords) som ble brukt på sidene som ble laget. Web-utviklerne benyttet da veldig ofte “Meta Keywords” som er en Meta-tagg i HTML koden sin for å fortelle hva siden handlet om.

En Meta-tagg kan beskrives som det søkemotorene etterspør når de finner siden din, disse kan spesifiseres som titler, innledninger, bilder og lignende. Selv om kriteriene er i stadig endring, er disse fortsatt veldig viktige. De viktigste er etter min mening title-tag, description-tag og author-tag. Dersom du har lest siden min om Søkemotoroptimalisering har du sikkert allerede installert en SEO plugin på nettstedet ditt. Denne vil i all hovedsak vise deg hvor du skal skrive inn dine meta-tags og title-tags, og dermed er dette automatisert på din side. Så dermed done, completed, bought the t-shirt. Trodde du ja, det er nok ikke så enkelt.

HUSK! Innholdet på siden er fortsatt det viktigste, og å finne tags som matcher dette, samtidig som de er interessante for søkemotorene er det vanskelige. Dersom du gjør et søk på webdesign i Google, får du opp ca 64 800 000 treff. Så, hvordan skal du sørge for at du ikke ender opp som nr. 583 450 000, noe som faktisk ville vært ganske bra på dette nøkkelordet dersom siden din er ny, og du enda ikke har jobbet så hardt med å optimalisere den.

Siden vi ikke lenger er i “the good old days”, så har søkemotorene endret endel på kriteriene sine siden den gang, og en av de største grunnene til det er at det var lett å manipulere og misbruke dette. Skal ikke gå nøyere inn på hvordan, men spamming av søkemotorene for å oppnå høyere rangering var en ting, og dette ble etterhvert et stort problem.

Det råder også stor uenighet blant de vise om bruken av meta-tags fortsatt er en riktig vei å gå, men dersom det benyttes sammen med andre kriterier gitt bør det jo ikke skade. Iallefall ikke dersom det benyttes riktig.

Kriterier for Søkemotorenes rangering av siden din

Selv om mange av disse kriteriene er en godt skjult sannhet, kan du i tabellen under se hva som er den gjengse oppfatning av hvilke kriterier som gjelder. Denne tabellen kalles “The periodic table of SEO success factors”, og ligger også i .pdf format under gratis ressurser.

Search Engine Land Periodic Table of SEO Success Factors

Disse kriteriene deles i første omgang inn i to grupper; ON THE PAGE FACTORS og OFF THE PAGE FACTORS. De har også prioritert faktorene utfra hva som menes å være det viktigste å tenke på. De med tallet 3 rangeres høyere enn de med tallene 2 og 1.

I denne artikkelen vil jeg derfor fokusere på de høyest rangerte innenfor hver gruppe.

ON THE PAGE FACTORS

Innhold

Under innhold, som nok en gang er høyt på listen generelt har de fokusert på Kvalitet og Research.

Kvalitet i denne konteksten handler om det faktum at sidens innhold må være godt skrevet med innhold av god kvalitet.

Med Research menes at du må forske på hvilke søkeord som benyttes av leserne for å finne innholdet på din side, men nok en gang webdesign gir 64700000 treff i google, så om du har noe annet er det sikkert ikke dumt.

Arkitektur

Under arkitektur fokuserer de på to ting, og det første er Crawl. Med dette menes at søkemotorene med letthet kan gå gjennom sidene dine når søkemotoredderkoppen er ute for å browse gjennom sidene dine. Les gjerne mer om hvordan på Wiki  

Det andre som fokuseres på her er Cloacking, og med dette menes en SEO teknikk som gir søkemotorene tilgang til andre sider/innhold enn de sidene som er tilgjengelig for leserne dine. Dette kan du også lese mer om på Wiki  

 HTML

Den siste faktoren som rangeres med en treer i denne gruppen er Titler, og om HTML-title-tags på siden din inneholder nøkkelord som er relevante til innholdet på siden din.

OFF THE PAGE FACTORS

Går vi videre til neste gruppe, så er dette en gruppe som du har mye mindre innvirkning på selv. Her er ikke godt innhold eller god kode løsningen.

 TILLIT

Den første undergruppen her er tillit som har fokusert Authority som den viktigste faktoren. Med dette menes at siden bør oppfattes som en pålitelig ekspert, fagmann eller autoritet av leserne.

LINKER

Dersom du har linker på siden din, rangeres kvaliteten av linkene på topp under denne kategorien. Linker siden til velrenommerte, pålitelige og tillitsskapende nettsider er dette det beste.

search

Den neste faktoren som rangeres som en treer er betalte linker: Dette er selvsagt en kost som mange ikke ser seg råd til, og som man også kan diskutere om har stor nok tilbakebetalings effekt (ROI). Tenk på deg selv, hvor ofte trykker du faktisk på den betalte linken når du gjør et Google søk. Men når det er sagt, et rask søk på webdesign i Google gir som skrevet over ca 64 800 000 treff kan jo kanskje en tidsbegrenset kampanje gi noe tilbake dersom du kommer topp 3 i en uke eller noe slik.

Den siste faktoren som tas med under denne gruppen er spam. Har du kreert linker ved å spamme velrenommerte blogger, forum og andre plasser på nettet? Dette kalles Spamdexing, noe du også kan lese mer om på Wiki

PERSONAL

Den neste undergruppen er personal, som faktisk rangerer tre av fire faktorer på topp.

Den første er land, og dette har jeg også skrevet om før. Et .no toppdomene rangerer høyere enn mye annet, iallefall dersom du er fra Norge og ønsker Norske lesere. Siden dette er et registrert domene er det også enkelt enkelt å identifisere eieren av domene, noe som dermed gjør siden personlig. Dette kan helt klart øke tilliten på nettsiden. Et problem med .no domener vil gjøre deg mindre global, og i mange tilfeller vil disse bli nedprioritert av Søkemotorene i andre land enn Norge.

Den neste som rangeres som en treer under denne kategorien er Lokasjon. Dette anser jeg å være en faktor som ikke gjelder i samme grad i Norge som i for eksempel i USA. Men når det er sagt, dersom du ønsker å kjøpe som er dyrt å sende, eller langt unna deg ved eventuelt henting er det jo greit om selger er lokalisert i nærheten av deg.

Den siste faktoren med en treer rang er historie. Dersom du klarer å opparbeide deg faste og returnerende lesere er dette en meget bra indikator på at du gjør noe riktig. Dersom de samme leserne også deler eller like’r siden er det meget bra.

SOCIAL

Den siste undergruppen er sosial, men i denne er det faktisk ingen faktorer som har rang tre. Dette selv om disse er å ha godt rykte og det å dele innholdet på sosiale nettverk.

  

OPPSUMMERING

For å oppsummere vil jeg nevne de fem hovedkriteriene Google benytter for å rangere en nettside i sine søkeresultater (SERP), og forhåpentligvis stemmer dette rimelig overens med det som jeg har beskrevet tidligere fra “The periodic table of SEO success factors”.

  • TILLIT-                              Hvor stor tillit har Google til ditt domene og innholdet på nettsidenes ?
  • RELEVANS –                    Hvor relevant er sidens innhold i forhold til søkekriteriet som er gitt?
  • ORIGINALITET –              Hvor originalt er sidens innhold i forhold til andre sider?
  • POPULARITET –               Hvor populær er siden din i forhold til lignende sider?
  • BRUKEROPPLEVELSE – Hvilken brukeropplevelse gir siden de besøkende i forhold til andre?

For å se hvordan du ligger an i forhold til noen av disse kriteriene kan du gjerne sjekke siden din på SEO Analyzer som finnes under Gratis linker.